poniedziałek, 24 lutego 2014

Tort tiramisu



Ostatnio przeglądając komentarze na blogu, zauważyłam jakiś stary anonimowy komentarz z prośbą o tort tiramisu. Zrobiło mi się głupio, że dopiero teraz robię ten tort bo komentarz był bodajże z wakacji, ale mam nadzieję, że komuś się przyda ten przepis :-) Szkoda, że go zrobiłam dopiero teraz, bo wyszedł cudowny! Pyszny tak samo jak tiramisu... Mocno nasączony kawą i alkoholem... Mmmm po prostu idealny! Polecam wszystkim!

Składniki na biszkopt o śr. 20-24cm:

  • 6 jajek
  • 2/3 szklanki cukru
  • 2/3 szklanki mąki pszennej
  • 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej
Wykonanie:

Białka oddzielić od żółtek. Białka ubić na sztywno, następnie stopniowo dodawać cukier cay czas miksując, aż uzyskamy sztywną lśniącą pianę. Dodawać jednym żółtku miksując na średnich obrotach. Mąki przesiać do oddzielnej miski i mieszamy je. Stopniowo dodajemy mąki do masy jajecznej mieszając delikatnie szpatułką lub łyżką, aż mąka całkowicie połączy się z jajkami. Przelewamy masę do tortownicy z wyłożonym papierem do pieczenia dnem.

Pieczemy ok. 40 minut w 160 stopniach do tzw. suchego patyczka. Wyjmujemy z piekarnika i upuszczamy biszkopt na blat z wys. ok. 50 cm. Wstawić do wyłączonego piekarnika i studzić z uchylonymi drzwiczkami.

Składniki na krem:

  • ok. 700g. mascarpone (nic sie nie stanie jak damy trochę więcej lub mniej)
  • ok. 400g. śmietany30/36%
  • ok. 2-3 kopiaste łyżki cukru pudru (do smaku)
Śmietanę ubić na prawie sztywno. Dodać mascarpone i miksować na najniższych obrotach tylko do połączenia się składników. Masa nie może mieć dużych "grudek" mascarpone. Dodać cukier puder i krótko zmiksować na niskich obrotach. Polecam krem zrobić trochę słodszy niż zawsze robimy do tortów, bo będziemy używali niesłodkiego mocno kawowo-alkoholowego ponczu. Krem wstawić do lodówki do czasu "złożenia" tortu.

Składniki na poncz:

  • ok. 0,5 szklanki przestudzonej mocnej kawy (dokładnie nie pamiętam ile użyłam)
  • 2-3 łyżki amaretto lub Baileys (ja użyłam 2 łyżki Baileys)
Składniki wymieszać.

Dekoracja na górę tortu:

  • ok. 100g. posiekanych orzechów (ja użyłam migdałów)
  • 2-3 łyżki kakao
Orzechy wymieszać z kakaem, aby były całkowicie pokryte.

+ dodatkowo: ok. 1/4-1/3 szklanki kakao

Złożenie całego tortu:

Biszkopt przekroić na 3 blaty. Pierwszy blat ułożyć na paterze/talerzu, nasączyć go ponczem, rozsmarować 1/3 kremu i posypać kakaem. Postąpić tak z resztą składników. Polecam ostatnią 1/3 kremu w większości rozsmarować na bokach, bo wierzchu tortu nie będzie widać. Górę torty posypać orzechami i delikatnie docisnąć.

źródło-mojewypieki.com

2 komentarze:

Zachęcam do komentowania i bardzo dziękuję za każdy komentarz :)